SISTEMA OPERATIU
Abans de
definir què és un sistema operatiu (SO),
cal recordar dos aspectes relacionats amb l’ordinador:
el maquinari i el
programari. L’ordinador està format per dos elements fonamentals: l’element físic o maquinari i l’element
lògic o programari.
- El maquinari (hardware) fa referència a tot allò que podem veure i tocar (el monitor, el teclat, la CPU, etc.).
- El programari (software) fa referència als elements que no tenen existència física, com les idees, els conceptes, els programes, les aplicacions, etc.
Actualment, un ordinador és una màquina
molt complexa que pot constar d’un o més processadors, discos, escàners,
targetes de comunicacions, impressores, mòdems, etc. Els dispositius que conté
són de tipus divers (òptics, magnètics, etc.), tenen un funcionament molt
variat (alguns comparteixen el mateix dispositiu), la tecnologia de
funcionament és diferent i el tipus de suport utilitzat té també
característiques diferents.
Així, si un
usuari vol fer servir aquest sistema de manera eficient, necessita conèixer-ne
les característiques, controlar-ne el funcionament, etc.
Per tant, cal
pensar que hi ha d’haver una solució que permeti als usuaris utilitzar aquesta
màquina d’una manera més senzilla, fàcil i eficient.
El problema
s’ha resolt posant per sobre del maquinari una capa de programari amb
l’objectiu de gestionar les diferents parts de l’ordinador de manera eficient
i, alhora, presentar a l’usuari una màquina virtual molt més senzilla
d’entendre i, per tant, més fàcil de fer servir. Aquesta capa de programari és l’anomenat programari del sistema, la part
més important del qual és el sistema operatiu.
Abans de
definir de diferents maneres el concepte de sistema operatiu, cal indicar el
significat de sistema informàtic.
- Maquinari
- Sistema operatiu
- Programes d’aplicació
- Usuaris
1) El
maquinari proporciona els recursos bàsics del sistema informàtic: el
processador, la memòria, els dispositius d’E/S, etc.
2) El sistema
operatiu és un conjunt de programes que serveixen d’intermediari o interfície
entre els usuaris i els programes d’aplicació. Es pot considerar com un entorn
per executar programes.
3) Els
programes d’aplicació són aplicacions informàtiques concretes (per resoldre els
problemes de computació dels usuaris). Demanen serveis al sistema operatiu
mitjançant crides al sistema.
4) Els usuaris
són objectes que fan ús de l’ordinador (persones, altres ordinadors i
màquines).
Definició
- Segons la funció que tingui. Un sistema operatiu és el suport lògic que controla el funcionament de l’equip físic.
- Des del punt de vista de l’usuari. Un sistema operatiu és un conjunt de programes i funcions que amaguen els detalls del maquinari, donant a l’usuari un camí senzill i flexible d’accés al sistema.
- Des del punt de vista del gestor de recursos. Un sistema operatiu és l’administrador de recursos oferts pel maquinari per obtenir un rendiment eficient.
- Des del punt de vista del sistema i d’operació. Un sistema operatiu és el conjunt de programes relacionats entre ells que contribueixen al fet que l’ordinador faci correctament la seva feina.
Ens podem
imaginar un sistema operatiu com els programes que fan utilitzable el maquinari.
El maquinari proporciona la “capacitat bruta d’operació”; els sistemes
operatius posen aquesta capacitat d’operació a l’abast dels usuaris i
administren de manera segura el maquinari per aconseguir un bon rendiment.
Els sistemes
operatius són abans de tot administradors de recursos. El recurs principal que
administren és el maquinari de l’ordinador (els processadors, els mitjans
d’emmagatzematge, els dispositius d’E/S, les dades, etc.).
- En funció de la comoditat i l’eficiència. Un sistema operatiu és un conjunt de programes que actuen com a intermediaris entre l’usuari i el maquinari de l’ordinador, i el seu propòsit és proporcionar l’entorn en què l’usuari pot executar programes. Així doncs, l’objectiu principal d’un sistema operatiu és aconseguir que el sistema de computació s’utilitzi de manera còmoda, i l’objectiu secundari és que el maquinari del computador s’utilitzi de manera eficient.
- Des del punt de vista de comunicació entre l’usuari i el maquinari. Un sistema operatiu és un conjunt de programes que controlen l’execució de programes d’aplicació i actuen com una interfície entre l’usuari i el maquinari d’un computador. Així doncs, un sistema operatiu explota i administra els recursos de maquinari del computador amb l’objectiu de proporcionar un conjunt de serveis als usuaris del sistema.
Els sistemes
operatius construeixen recursos d’alt nivell, que denominem virtuals, a força
d’amagar els que realment hi ha en el nivell baix, que anomenem físics. En
conseqüència, des del punt de vista de l’usuari o del procés, la màquina física
és convertida pel sistema operatiu en una màquina virtual, també coneguda com a
màquina estesa, que a diferència de la física ofereix a l’usuari moltes més
funcions i més comoditat a l’hora de fer-la servir.
A més, el
sistema operatiu proporciona serveis dels quals no disposa el maquinari, com
per exemple la possibilitat que diversos usuaris utilitzin l’ordinador, la
multiprogramació, etc.
En l’esquema podem veure la relació entre els usuaris i el sistema operatiu.
Esquema de relació entre els usuaris i el sistema operatiu
Finalment,
podem indicar que els recursos administrats pels sistemes operatius són els
següents:
- El processador
- La memòria
- Els dispositius d’E/S
- La información
Evolució histórica: Optimitzacio dels
sistemes operatius
L’evolució
dels sistemes operatius ha anat paral·lela a la dels ordinadors.
Les causes
principals de l’evolució dels sistemes operatius han estat les següents:
- Les actualitzacions i els nous tipus de maquinari.
- Les demandes de nous serveis.
- La necessitat de resoldre diferents tipus d’errors, com per exemple els bugs.
Tot seguit,
farem un petit resum del fets principals que han influït en l’evolució dels
sistemes operatius i els relacionarem amb les diferents generacions
d’ordinadors.
1) La primera
generació (1945-1955)
Els ordinadors
d’aquesta època eren de grans dimensions, difícils d’utilitzar, i a més,
presentaven una manca de recursos i tenien uns preus molt alts.
Aquestes
màquines eren gestionades per l’usuari des d’un tauler d’endolls, on no hi havia sistema operatiu. L’usuari
interaccionava directament amb l’ordinador i l’únic llenguatge de programació
possible era el llenguatge de màquina.
Després, la
gestió del computador es va fer des d’una
consola en què cada usuari, i d’un en un, tenia assignat un període de temps
durant el qual es convertia en propietari absolut de tot el sistema.
En aquestes
màquines, només era possible la monoprogramació,
és a dir, l’execució d’un sol programa, que s’introduïa generalment per mitjà
de màquines lectores de fitxes perforades. Com que el procés d’introducció de
les ordres era molt lent i llarg, es feia pràcticament impossible l’execució de
programes mitjans i grans en aquest entorn.
2) La segona
generació (1955-1965)
Transistors |
Lector de targetes perforades |
Apareixen
dispositius d’E/S nous: els lectors de
targetes perforades i les impressores.
S’inventen
dispositius d’emmagatzematge nous: les unitats de cintes magnètiques.
Es desenvolupa
el primer programari, que inclou assembladors,
llenguatges de programació, carregadors, muntadors, biblioteques de diferents tipus i rutines estàndard d’E/S dels
diferents dispositius que es podien utilitzar en els programes.
Aquest nou
entorn millora considerablement el procés de programació i execució de
programes respecte de l’etapa inicial.
La manera
d’operar dels sistemes continuava essent poc eficaç a causa de les diverses
operacions manuals. Per això s’intentava aprofitar el temps perdut i augmentar
la utilització dels recursos del sistema per eliminar els temps morts generats
per les operacions manuals.
El primer
objectiu va ser intentar automatitzar al màxim les operacions mitjançant l’ús
del maquinari. Per a això, es va crear la figura de l’operador.
L’operador era un especialista en el
funcionament de l’ordinador que tenia com a missió controlar el sistema,
carregar programes, obtenir els resultats, etc.
L’operador
agrupava les feines amb els recursos físics i lògics semblants i les executava
com si fossin un únic bloc. Per exemple, si en totes les feines apareixien
programes escrits en un mateix llenguatge de programació, es reunien els
programes els uns darrere els altres i així s’aconseguia que, carregant el
compilador una sola vegada, es pogués utilitzar molt més i s’obtenia un estalvi
de temps. Aquest sistema s’anomena
sistema per lots o sistema batch.
El sistema per lots són tasques que l’ordinador
executa una a continuació de l’altra i de manera seqüencial.
Perquè aquest
sistema sigui possible, cal indicar al sistema operatiu quan comença i acaba un
programa dintre del bloc. En aquest punt cal introduir el concepte de llenguatge de control de feines (JCL),
que permet separar blocs de processos mitjançant la utilització de fitxes
perforades i amb una determinada informació.
Sistema per lots |
Malgrat això,
la CPU continuava estant molt de
temps aturada. El problema era la diferència de velocitat que hi havia entre la CPU i els perifèrics.
Per intentar reduir
això, va aparèixer el treball fora de línia (off-line). Mentre els programes escrits en targetes es llegien i es
passaven a cinta en una màquina, en una altra es podien anar executant altres
programes que ja havien estat carregats anteriorment.
Els
dispositius fora de línia funcionen sense haver d’estar connectats a la CPU.
Són, per exemple, màquines perforadores de fitxes i de cintes perforades.
Posteriorment
es van idear altres tècniques, com l’emmagatzematge
a la memòria intermèdia (buffering). Aquesta tècnica consisteix a carregar les
dades de la cinta en una memòria intermèdia i, quan aquesta és plena, abocar-les
de cop a la memòria principal. Mentre el processador treballa, es torna a
carregar la memòria intermèdia. L’emmagatzematge
a la memòria intermèdia és una tècnica que fa servir les memòries intermèdies
dels dispositius per a l’intercanvi de dades entre els dispositius i la memòria
principal.
Una altra
tècnica va ser la gestió de cues
(spooling o spool), que es va començar a utilitzar en el moment en què va
aparèixer el disc magnètic amb l’ús de l’accés aleatori. Aquesta tècnica es
fonamenta en el fet que la sortida d’informació d’un programa s’envia a una
memòria intermèdia i després a un disc magnètic, on espera poder ser tractada
per una impressora o qualsevol altre perifèric de sortida que en aquests
moments no pot donar servei per diferents causes (per exemple, pot estar
ocupat). El processador pot executar una feina mentre se n’imprimeix una altra.
Un sistema de
gestió de cues el podem interpretar com una cua d’arxius que esperen el seu
torn perquè es faci la feina per a la qual es van crear: ser impresos, gravats
en cinta, etc. La gestió d’aquesta cua es pot fer per la tècnica FIFO o per prioritats, etc.
La gestió de
cues és una tècnica que utilitza els discos durs per emmagatzemar temporalment
la informació que ha de gestionar per un dispositiu.
3) Tercera
generació (1965-1980)
La tercera
generació es fonamenta tecnològicament en els circuits integrats. Els ordinadors d’aquesta època són molt més
petits i ràpids. Es fan servir nous mecanismes de gestió del maquinari, com per
exemple les tècniques de les
interrupcions, la protecció de memòria, etc.
Circuits integrats |
Paral·lelament,
es desenvoupen nous maquinaris amb els seus programaris corresponents. Tot això
ha donat lloc a un nou entorn de treball amb les característiques següents:
- Perifèrics més ràpids i efectius.
- Terminals remots per accedir a bancs de dades.
- Programari de base adaptat a l’usuari, la qual cosa permet l’ús de llenguatges universals pensats per ser utilitzats en diferents tipus d’ordinadors (és el que s’anomena portabilitat).
- Estandardització dels llenguatges d’alt nivell i aparició d’altres de nous, com el Basic i el Pascal.
- Aparició de la multiprogramació com una de les tècniques més innovadores.
La multiprogramació o programació concurrent
és una manera de treballar en què podem executar més d'un programa exactament
(no en el mateix moment) amb l'objectiu d'aprofitar al màxim els recursos.
En el
tractament de dades, un tant per cent elevat el representen les operacions d’E/S, per la qual cosa és necessari
millorar el procés per aconseguir temps de resposta més baixos. La solució es
troba en la introducció de la programació
concurrent.
Aquesta
tècnica va fer replantejar l’estructura del sistema operatiu. Així, es comença
a parlar del nucli del sistema
operatiu.
El nucli està format per rutines que
gestionen la memòria central, el processador, els perifèrics i altres recursos,
responent les peticions dels dispositius d’E/S. El nucli només entra en acció
si ho demana un programa o un dispositiu.
Aquesta nova
filosofia implica nous dispositius com els que esmentem a continuació: mecanismes d’interrupció, temporització,
mecanismes deprotecció de la memòria, etc.
El problema de
la multiprogramació és que deixa
d’executar un programa i passa a executar-ne un altre que estigui pendent
d’execució, sempre que el programa que s’executa faci una operació d’E/S o finalitzi. A causa d’aquest
funcionament, el temps de resposta que té un ordinador que està connectat de
manera interactiva, en diàleg continu amb l’usuari, pot ser considerablement
llarg.
Per resoldre
aquest problema, es proposa un nou mecanisme anomenat temps compartit. Els programes que competeixen pels
recursos del sistema tenen assignada la CPU durant un període de temps limitat
anomenat quàntum. Així, quan un
programa deixa d’executar-se, allibera la CPU.
Aquesta manera
de treballar implica que l’organització no es fa per tasques sinó per sessions.
Una sessió és tot el conjunt de tasques
que es fan des que un usuari es connecta a l’ordinador fins que acaba o se’n
desconnecta. Durant aquest temps, es poden dur a terme multitud d’operacions
controlades per un procés anomenat intèrpret
d’ordres, que manté un diàleg entre l’usuari i el sistema operatiu.
4) Quarta
generació (1980-?)
Amb la
utilització dels circuits integrats de diferents nivells d’integració (LSI/VLSI), s’inicia l’era dels ordinadors
personals, als quals es poden aplicar tots els mecanismes desenvolupats fins a
aquells moments, tant de maquinari com de programari.
S’introdueix
el concepte de sistema operatiu en temps
real, referit als sistemes que tenen un temps de resposta curt davant de
qualsevol petició.
Aquesta
tècnica s’aplica en programes dedicats al control de processos utilitzant
elements d’entrada on és necessària una resposta ràpida sobre el sistema que es
vol controlar.
També
apareixen els conceptes de procés distribuït i sistemes en xarxa, que estan relacionats amb la interconnexió d’ordinadors
entre ells per poder compartir recursos.
Una xarxa d’ordinadors és un conjunt d’ordinadors interconnectats amb la finalitat de compartir recursos. En funció de la grandària podem parlar de LAN, MAN i WAN.
Un sistema distribuït és un entorn en què
diversos ordinadors o nusos es distribueixen les tasques del sistema operatiu.
En
l’actualitat, la quantitat d’informació que s’ha de manipular augmenta contínuament.
Això implica que moltes vegades els ordinadors actuals no tenen la capacitat
per poder gestionar aquesta gran quantitat d’informació. S’han buscat possibles
solucions, i una pot ser el desenvolupament d’ordinadors que tinguin més d’un processador i que puguin treballar
conjuntament. En aquests ordinadors, el sistema operatiu ha d’administrar els
processadors de tal manera que la càrrega i el repartiment de la feina sigui
equilibrat: és el que anomenem multiprocés.
El multiprocés és una tècnica en què podem
executar més d’una tasca a la vegada (en el mateix moment), ja que en un mateix
ordinador hi ha més d’una CPU.
Classificació dels sistemes operatius
Podem
classificar els sistemes operatius seguint els criteris següents:
1) Segons la
utilització de recursos. Aquesta classificació fa referència al nombre
de programes que es volen executar simultàniament.
Ordenador multitarea |
- Sistemes monoprogramats. Només admeten un programa en el sistema i no permeten fer ús de les tècniques de multiprogramació.El programa és carregat a la memòria i és allà fins que acaba de ser executat. Durant aquest període de temps no es pot executar cap altre programa.
- Sistemes multiprogramats o multitasca. Fan servir tècniques de multiprogramació i poden admetre un o més programes d’un o diversos usuaris simultàniament. Aquests sistemes els podem classificar de la manera següent:
- Multitasca apropiativa. Consisteix en el fet que el sistema operatiu pot prendre el control que té un programa sobre el processador.
- Multitasca cooperativa. El programa controla el processador i és el responsable que altres programes també es puguin executar.
2) Segons la interactivitat. Aquesta
classificació té en compte el tipus de feina a què estan destinats els
sistemes.
- Sistemes de processament per lots (batch processing). Poden utilitzar la multiprogramació per executar uns quants programes a la vegada. En el procés per lots, cada tasca efectua una sèrie de passos seqüencials relacionats. Tots els paquets d’una mateixa tasca s’ajunten per formar un únic lot.
- Sistemes en temps compartit (time sharing). Accepten que diversos programes competeixin pels recursos del sistema. Això implica que la CPU és assignada durant un període de temps limitatanomenat quàntum. Així, quan un programa deixa d’executar-se, allibera la CPU.
- Sistemes en temps real (real time). Són sistemes multiprogramats i interactius més exigents, basats en una resposta ràpida sobre els sistemes que es volen controlar a partir de les informacions rebudes.Els sistemes que no necessiten una resposta ràpida s’anomenen en temps diferit.
3) Segons el nombre d’usuaris. També podem
classificar els sistemes en funció del nombre d’usuaris que poden accedir a un
ordinador.
Sistema monousuario |
- Sistemes monousuari. Només permeten en un determinat momento la connexió d’un únic usuari al sistema. Fan servir tècniques de monoprogramació, que executen un únic programa, o poden ser sistemes multiprogramats, que faciliten a l’usuari l’execució d’uns quants programes a la vegada.
- Sistemes multiusuari. Utilitzen tècniques de multiprogramació i ofereixen la possibilitat que diversos usuaris accedeixin a la vegada al sistema. Aquí també es pot donar temps real i temps compartit.
sistema multiusuario |
4) Segons el tipus d’aplicació. Aquesta
classificació es basa en el tipus d’aplicacions informàtiques que executarà el
sistema.
- Sistemes de propòsit general. Es caracteritzen per la seva capacitat de poder executar qualsevol tipus d’aplicació informàtica.
- Sistemes de propòsit especial. S’han dissenyat específicament per donar servei a determinades aplicacions informàtiques.
5) Segons el nombre de processadors.
Aquesta classificació es basa en la quantitat de processadors de què disposa
l’ordinador.
- Sistemes monoprocessadors. L’ordinador disposa d’una única CPU i, per tant, tots els programes s’han d’executar a la mateixa CPU.
- Sistemes multiprocessadors o multiprocés. L’ordinador disposa de diverses CPU, la qual cosa permet que una mateixa feina o diferents feines es puguin executar en CPU diferents.
6) Segons la distribució de les tasques del
sistema. La feina es reparteix entre diversos processadors connectats en
xarxa.
- Sistemes distribuïts. Cada processador té la seva pròpia memoria local, és a dir, els processadors no comparteixen rellotge. La comunicación entre ells es fa per mitjà de línies de comunicació, busos d’alta velocitat o línies telefòniques. Hi pot haver processadors de diferents grandàries i funcions. Cada sistema situat a cada màquina pot executar tasques diferents i específiques, i d’aquesta manera, millorar el rendiment del sistema.
- Sistemes centralitzats. Una mateixa màquina executa totes les tasques del sistema operatiu.
Tendències actuals i futures dels sistemes operatius
Les tendències actuals i futures
dels sistemes operatius les podem resumir en els punts següents:
- Paral·lelisme
- Increment de multiprocessadors
- Extensió de llenguatges paral·lels
- Commutació distribuïda: increment de les xarxes d’ordinadors connectades
- Sistemes tolerants a fallades
- Interfícies més amigables per als usuaris
- Desenvolupament d’interfícies gràfiques
- Incorporació del multimèdia en les interfícies
- Reconeixement de la veu
- Immersió en l’entorn: realitat virtual 3D (tres dimensions).
- Sistemes oberts: estandardització de sistemes per compatibilitzar els diferents fabricants pel que fa al següent
- Comunicacions de xarxa
- Interfícies d’usuari ofertes
- Aplicacions ofertes (diverses plataformes).
- Sistemes orientats a objectes: aplicació de tècniques d’orientació a objectes en els sistemes operatius
- Personalitats múltiples: en una mateixa màquina i en un sistema operatiu bàsic hi pot haver diferents sistemes operatius
Sistemes
operatius actuals
En el camp de
la informàtica hi ha un gran nombre de sistemes operatius, alguns dels quals
són simples adaptacions o variacions d’altres. Podem distingir els següents:
a) Dins dels
sistemes de tipus multiusuari:
Veurem el
sistema operatiu des d’un altre punt de vista: el de la compartició. El sistema
Linux, és un sistema multiusuari que deriva de Unix. Té un funcionament bàsic
molt similar al d’un sistema monousuari, com l’MS-DOS, i de fet, les seves
ordres van tenir el seu origen en sistemes com Unix. Tot això ho podem
constatar en les moltes semblances dels dos sistemes. Cal destacar:
- MVS. És un sistema basat en l’arquitectura 370 d’IBM. Al començament dels anys vuitanta apareixen les versions més potents, com l’MVS/SP, i un any més tard, la versió MVS/ESA, amb més prestacions. Hi ha una varietat denominada VM que converteix una única màquina real en un conjunt de màquines virtuals. Dins d’aquesta màquina, l’usuari pot executar qualsevol sistema operatiu.
- DECVMS o VMS de DEC. Són sistemes
basats en l’arquitectura de Digital i tenen l’origen en el sistema operatiu VMS
dels sistemes VAX. Pretenen que les aplicacions puguin compartir la informació
i els recursos independentment del sistema informàtic en què s’executen.
- Unix. És un sistema multiusuari creat a partir del llenguatge C. És modular i admet programes de diferents fabricants. El nucli és interactiu, l’intèrpret d’ordres es pot convertir en un llenguatge de programació, i té moltes utilitats i eines de desenvolupament. En el mercat hi ha diverses versions amb una certa compatibilitat entre elles: SCO Unix, Linux, BSD, AIX, Solaris, etc.
b) Dins dels
sistemes de tipus monousuari tenim
els següents:
Els
primers sistemes operatius monousuaris van ser l’MS-DOS i el Windows 2000,
ambdós distribuïts per l’empresa Microsoft.
- OS/2. És un sistema multitasca dissenyat per a ordinadors personals. El seu funcionament es basa en un processador per a cada usuari i disposa d’una interfície gràfica de connexió. També hi ha versions per a xarxa (OS/2 WARP Server).
- DOS. És un sistema operatiu monotasca i monousuari. S’ha utilitzat molt des de l’aparició del primer PC. Avui dia, la tendència és que a curt termini desaparegui per les limitacions que presenta. Hi ha diferents fabricants, que el comercialitzen amb diferents noms. Les marques més conegudes són les versions MS-DOS (Microsoft) i PC-DOS (IBM).
- Windows-x. Té una arquitectura de 32 bits, multitasca que permet d’executar múltiples aplicacions simultàniament i de manera completa sempre que les aplicacions siguin de trenta-dos bits. Destaca per tenir un entorn gràfic molt potent. Hi ha diferents versions amb característiques diferents: Windows 3.x, Windows 95, Windows 98, Windows NT Workstation, Windows 2000 Professional Edition, Windows 2003 Standard Edition, etc. Tots aquests sistemes operatius, tant si són del tipus monousuari com multiusuari, han incorporat poc o molt la interfície gràfica d’usuari (GUI), que permet una utilització més fàcil del sistema gràcies a elements gràfics.
c) Un altre
factor que cal tenir en compte, i que està relacionat amb els sistemes
operatius actuals, són les xarxes locals,
algunes de les quals fan servir sistemes operatius especials (Windows NT Server, Windows 2000 Server,
Windows 2003 Enterprise Edition, etc.) i d’altres que funcionen eficientment
amb modificacions dels sistemes operatius comentats anteriorment (Unix/Xenix, OS/2 i DOS).
Cada sistema
operatiu té les seves pròpies limitacions, normalment a causa de la seva
filosofia de funcionament o de les disponibilitats de memòria i de recursos
físics.
En el món MVS preval la seguretat i la fiabilitat
de les aplicacions, mentre que en altres entorns es valoren més les capacitats
de càlcul o la rapidesa del desenvolupament.
Els sistemes
operatius propietaris de l’entorn dels miniordinadors, com l’OS/400, creat per a l’ordinador
IBM AS/400, i el VMS de DEC, creat per al WAX Computer, tenen un futur lligat al maquinari concret.
Unix s’ha creat i pensat per a tot
tipus d’ordinadors, la qual cosa ha provocat que algunes versions s’hagin hagut
de reduir per poder-les utilitzar als PC
(Minix). Avui dia, però, el desenvolupament dels microordinadors de trenta-dos
bits, amb capacitats més potents de maquinari, li augura un futur molt
prometedor, especialment la versió Linux,
perquè utilitzar-la és gratuït i evoluciona contínuament.
Els sistemes DOS estan limitats pel fet que
són monousuari i monotasca, excepte
si es combinen amb versions de l’entorn Windows 9x, que ofereixen la
possibilitat de poder treballar en multitasca. L’aparició de les xarxes d’àrea local (LAN) ha resolt
algunes limitacions, ja que avui dia hi ha la possibilitat de la integració
entre sistemes, cosa que fa pocs anys era impensable (Unix/NetWare, Unix/Windows-x, Unix/DOS, etc.).
Durant la
dècada dels noranta va sorgir un nou entorn, el dels sistemes client-servidor. Aquest concepte no està limitat a la
grandària dels ordinadors, sinó a la funció que tenen. L’aparició de les xarxes d’ordinadors personals
interconnectades va motivar que sorgissin nous equips, la funció essencial dels
quals era centralitzar determinats serveis per oferir-los a un conjunt
d’ordinadors de la xarxa. Un servidor pot, per exemple, oferir disc dur a
altres ordinadors i això fa que la capacitat d’emmagatzematge d’aquests o, fins
i tot, tenir l’única còpia de les aplicacions. Els sistemes operatius més utilitzats per a
sistemes client-servidor són Unix, OS/2,
iWindows NT, Windows 2000 Server, Windows 2003 Standard Edition, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario