lunes, 17 de marzo de 2014

1.2.2 Reproducció i confrontació de la informació d'arxiu documental a digital.

Són molts els sectors que requereixen una correcta gestió documental per al seu funcionament. Per a les empreses no només suposa eficàcia en l'atenció del client i prevenir riscos, sinó  compliment legal i ètic.  

Els documents són una constant en la vida professional de qualsevol empresa. Es pot afirmar que, d'un o una altra manera, tots les empreses en exercici fan gestió documental: busquen, creen, utilitzen, relacionen entre si, signen, arxiven i custodien documents de manera intensiva. Fins fa uns anys, tots els documents revestien la mateixa forma física, el paper, que aportava certa seguretat en el seu maneig i conservació. La complexitat podia estar en els continguts dels documents, però no en la forma. Les carpetes i arxivadors “suportaven” pràcticament qualsevol tipus de document. Localitzar-los i protegir-los era qüestió d'ordre, espai i certa disciplina de treball, requisits a l'abast de qualsevol empresa.

Certificación digital

Amb l'aparició i utilització dels primers processadors de textos en despatxos i notaries cap a 1990, el sector empresarial va entrar en l'era digital; la producció de documents va créixer exponencialment, tant que avui podem afirmar que la majoria dels documents que surten de les empreses s'han creat en un ordinador. És més, molts d'ells (pensem en els correus electrònics, per exemple) mai s'imprimiran en paper, la qual cosa no els resta corporativitat i eficàcia.


TICS
Temps després, a la complexitat de manejar molts documents en paper, documents digitals i correus electrònics, s'ha afegit la necessitat de fer-ho de manera consistent en els múltiples dispositius que els contenen: ordinadors corporatius i privats, telèfons intel·ligents, tabletes, pendrives, i fins i tot en “el núvol”. L'impacte de les tecnologies de la mobilitat en la pràctica empresarial està suposant un veritable canvi de paradigmes i, en el que ara ens concerneix, un camp minat d'inseguretats que, òbviament, volen seguir tenint controlats els seus documents en un mitjà que, salvo pels de la “generació I”, no és el seu.

En aquest context cobra encara més importància el fet de comptar amb un bon sistema de gestió documental que comprèn tant la solució tècnica (el programa i/o la plataforma informàtica) en què es recolza com les polítiques i els procediments establerts pel despatx per al seu correcte funcionament.

Fluix documental actual


Probablement entre els seus beneficis més destacats estan els següents:
  • La gestió documental dóna una resposta ordenada a l'ús massiu de les noves tecnologies d'accessibilitat i mobilitat.
  • Aporta eficàcia i eficiència en el servei al client.
  • Facilita el compliment legal, ètic i deontològic, en tot el relacionat amb la documentació. 
  • Ajuda a reduir el risc profesional, i a manejar bé documentació amb contingut molt sensible.


Resposta ordenada a l'ús massiu de les noves tecnologies de mobilitat

La irrupció de la tecnologia en la vida de les empreses, ha alterat la falsa seguretat del món del paper. No només es creen molts més documents, en els més variats formats, i es repliquen en múltiples suports sinó que també és possible que un major nombre d'usuaris pugui accedir a ells i per les vies més variades.


Integració gestió documental digital
Un bon sistema de gestió documental posa ordre en aquesta complexitat i integra tot tipus de documentació generada en els processos de negoci del despatx: documents en paper o en format electrònic, e-mails i documents procedents de programes de gestió (facturació, comptabilitat, declaracions d'impostos, gestió d'expedients, nòmines, etcètera). I, potser el més interessant : aporta major seguretat als documents, permetent establir sobre ells controls d'accés i maneig (visualització, modificació, esborrat, impressió, etcètera) personalitzats. En els arxius en paper la privadesa s'aconseguia mantenint els documents amb clau. En l'era digital necessitem un sistema de gestió documental.

Mobilitat de treball
Hi ha sistemes que, a més, permeten la mobilitat: Es pot treballar dins i fora del despatx, però amb accés controlat i segur als documents que es necessiten. Un bon sistema de gestió documental afavoreix el treball flexible i en equip, així com l'ús compartit de la documentació, ajustat sempre al protocol de permisos establert pel despatx.

Un sistema d'aquestes característiques requereix una inversió en tecnologia, especialment si el despatx autoritza utilitzar dispositius mòbils per al treball amb el client. Es va imposant en els despatxos espanyols la convivència d'ordinadors tradicionals, telèfons intel·ligents i tabletes. I també l'ús tan corporatiu com a personal del mateix dispositiu. La fràgil línia que separa a vegades el personal del professional porta aparellats riscos per al despatx i el client. Riscos que es fan evidents en situacions com el robatori o pèrdua de dispositius o en abandonar un professional el despatx.

Núvol
En aquestes circumstàncies, centralitzar el sistema de gestió documental sobre una plataforma (en el núvol o no) aporta seguretat, sempre que la centralització vagi acompanyada de mesures específiques (nivells d'encriptació de les comunicacions, bloqueig automàtic dels dispositius per inactivitat, esborrat en remot en cas de robatori, etcètera), d'unes clares polítiques d'utilització i d'una selecció precisa del proveïdor tecnològic.

Treballar en un entorn d'aquest tipus requereix una inversió i uns costos de manteniment en una plataforma segura. Però l'alternativa barata utilitzant serveis gratuïts en el núvol cal descartar-la doncs posa al despatx en perill; les condicions del servei quedaran fora del seu control i, la qual cosa és pitjor, el despatx deixarà en mans del proveïdor drets sobre els documents i continguts, la qual cosa genera seriosos riscos deontològics i de protecció de dades, entre uns altres.

Seguretat
En qualsevol cas, seria un error afrontar els desafiaments que planteja la tecnologia només amb tecnologia. És cert que l'era digital imposa als professionals l'aprenentatge de les TIC i la seva utilització quotidiana en el despatx. Però també ho és que en un escenari on la informació és cada dia més accessible i la integritat dels documents més vulnerable, les mesures tècniques no basten. Ha de generar-se, a més, un clima de confiança, procliu al compromís i a la sensatesa en l'ús dels documents i els recursos tecnològics.



Eficàcia i eficiència en el servei al client i gestió documental

Tot i que la gestió documental és sens dubte una activitat de suport al negoci, ha de realitzar-se necessàriament sota uns estàndards de qualitat.

Certament la gestió documental no és solament un conjunt de processos interns; per contra, impacta directament en la manera en què prestem els nostres serveis al client. Entre unes altres, una correcta gestió documental aporta els següents avantatges:

Arxiu intel.ligent
*Rapidesa i eficàcia en la localització i gestió de documents.

*Menor o nul pèrdua de documents rellevants.

*Control no només dels documents, sinó de les diferents versions d'un document; possibilitat d'arxivar només la versió o les versions realment necessàries.

*Facilitat per identificar els documents valuosos, ja ho siguin per la seva complexitat tècnica o pel seu valor de reutilització com a experiència prèvia (suport important per a la gestió del coneixement).

*Estalvi de temps: eficiència organitzativa i major productivitat.

Amb la gestió documental la empresa administra eficaçment els seus recursos d'informació i té el control dels processos en els quals intervenen documents; estalvia temps i costos en la realització del seu treball i els seus clients es beneficien indirectament de tot això. A més els errors en aquest camp (pèrdua de documents, demora en la resposta deguda a pèrdua, sensació de desordre, retards, confusions, enviament de versions errònies de documents) poden afectar molt directament al client, marcar negativament la relació i, en casos extrems, poden fer sortir al client de la cartera del despatx.

La gestió documental contribueix a la percepció que el client té del treball; ajuda a fer les coses bé, a la primera i sense dilacions; amb qualitat. Obre la porta, a més, a noves formes de prestació del servei, com la creació d'espais online compartits amb el client fidel, qui pot seguir per aquesta via els seus assumptes o accedir de manera àgil, controlat i segur a la documentació sobre la qual es treballa, o revisar esborranys i escrits. La empresa que s'exposa a aquesta “transparència” ha de fer, sens dubte, una gestió documental impecable.

El compliment legal, ètic i deontològic en relació amb la documentació

Els despatxos no escapen a l'obligatorietat de guardar determinats documents, que afecta a totes les empreses: documents d'índole mercantil, comptable, fiscal o laboral. I tenen una especial font d'obligacions de conservació de documents en la normativa de prevenció de blanqueig de capitals i en la de protecció de dades de caràcter personal.

Gestió documental
Avui dia complir aquestes exigències legals solament és possible amb un sistema de gestió documental. Especialment, algunes de les mesures de seguretat en relació a la protecció de dades personals (manteniment dels fitxers, controls d'accés online, destrucció de suports, mesures contra manipulació…) són difícilment de complir en la pràctica si no es realitza una correcta gestió de la documentació.

Un projecte de gestió documental no és un projecte tecnològic, sinó un projecte d'empresa. Consisteix, en definitiva, a establir unes bones pràctiques i a aplicar-les amb diligència i constància, de manera sostinguda en el temps. És costós, es contracti o no personal expert per al procés, però són molts els beneficis que pot aportar al despatx i als seus clients, especialment si es recolza en la tecnologia digital.


No hay comentarios:

Publicar un comentario