CONNEXIÓ I ENGEGADA DE L´ORDINADOR
Una vegada vists els elements que formen part de l'ordinador, anem a veure els procediments de connexió posada en marxa del mateix. Suposant que tots els components funcionen correctament, haurem de connectar-los adequadament perquè funcionin de manera conjunta. En concret, si és un equip de sobretaula cal fer els passos descrits a continuació.
Una vegada vists els elements que formen part de l'ordinador, anem a veure els procediments de connexió posada en marxa del mateix. Suposant que tots els components funcionen correctament, haurem de connectar-los adequadament perquè funcionin de manera conjunta. En concret, si és un equip de sobretaula cal fer els passos descrits a continuació.
CONNEXIÓ DE LA FONT D´ALIMENTACIÓ
En primer lloc hem de connectar l'ordinador i la pantalla al corrent elèctric.
L'equip informàtic té un connector de 3 clavilles que està en la part posterior
de l'equip, i forma part de la font d'alimentació. La pantalla se sol connectar
a la xarxa mitjançant un connector circular (DC IN) que es troba en la
part posterior de la mateixa.
Font d´alimentació |
La font d'alimentació és una caixa d'uns 15 cm de costat, que s'encarrega de
convertir el corrent elèctric de 220 V alterna que tenim a les nostres cases, a
un corrent continu de voltatge inferior per alimentar als diferents components
de l'ordinador.
Normalment, la font d'alimentació té un interruptor que es pot veure en la part
posterior de l'ordinador amb 2 posicions (0 i I) que hem de col·locar amb
la posició I pressionada.
Tipus de connectors |
CONNEXIÓ DE PERIFÈRICS
La connexió de perifèrics inclou els següents elements:
La connexió a la pantalla pot realitzar-se a través d'un connector VGA,
DVI o HDMI.
DIFERENTS TIPUS DE CONNECTORS DE VIDEO
Tipus de connectors |
La connexió del teclat i el ratolí pot fer-se a través del
connector USB o de connectors específics per a ells (denominats PS/2
o *miniDIN).
Altres connectors |
CONNECTORS DE TECLAT I RATOLÍ
També podem connectar altres accessoris com els altaveus, el micròfon o el
connector de xarxa (RJ45) per tenir accés a Internet.
ENGEGADA DE L'EQUIP
Una vegada que hem dut a terme els passos anteriors hem de prémer el botó d'encès
que està en la part davantera de l'ordinador i s'engegarà l'equip.
Si el conexionat s'ha realitzat correctament, apareixeran per
pantalla una sèrie de missatges que emet la BIOS i indiquen que
alguns elements interns de l'equip (processador, memòria RAM, discos durs i
unitats de CD/DVD) s'han identificat correctament. A aquest procediment se li
coneix com POST (Power On Self Test), i a més de comprovar els
diferents components s'encarrega d'engegar-los.
Pantalla de POST |
Una vegada que s'ha comprovat que els elements principals
funcionen correctament, es transfereix el control al S.O. que tinguem
instal·lat. Aquest procés es veurà amb més detall en altres mòduls formatius.
MANTENIMENT I
REVISIÓ D´EQUIPS INFORMÀTICS
Manteniment |
El manteniment d'un sistema informàtic
té com a finalitat aconseguir que els equips siguin operatius el major
temps possible i que, durant aquest temps, funcionin de la manera més
eficaç i amb el màxim de seguretat per al personal que els utilitza. El
manteniment d'un sistema informàtic implica tant el manteniment
Softwarecom a Hardware.
Per dur a terme aquest manteniment a Espanya i en la majoria de països europeus
existeixen una sèrie de tècniques específiques. Concretament a Espanya aquestes
tècniques es recullen en una metodologia denominada MÈTRICA.
Un sistema
informàtic utilitza ordinadors per emmagatzemar dades, processar-los i
posar-los a la disposició de qui es consideri oportú.
Manteniment |
Un sistema pot ser tan
simple com: una persona té un ordinador i li introdueix dades tan elementals,
com per exemple les vendes diàries d'una petita empresa, es produeix una
entrada per cada venda i en ella es declara l'element venut, per exemple una
barra de pa, la quantitat d'elements venuts, per exemple quatre i el preu de
venda unitari, per exemple 0.15 euros. Cada entrada s'emmagatzema com un
registre d'un fitxer en el disc. En finalitzar el dia es pot obtenir un informe
de les vendes i les tendències. L'usuari pot utilitzar aquesta informació per a
la gestió de magatzem o planificar campanyes publicitàries.
Habitualment una
empresa té més d'un ordinador, per exemple un per a la gestió de vendes i un
altre per a la comptabilitat i processos associats. No obstant això la major
part dels sistemes són més complexos.
Els sistemes d'informació tenen moltes coses en comú, la
majoria d'ells estan formats per:
- Persones són un component essencial en qualsevol sistema d'informació, produeixen i utilitzen la informació de les seves activitats diàries per decidir el que s'ha de fer. Les decisions poden ser rutinàries o complexes.
- Procediments els sistemes d'informació han de suportar diverses classes d'activitats de l'usuari, per això han d'establir-se procediments que assegurin que les dades correctes arriben a les persones adequades en el seu moment just.
- Equip, és a dir els ordinadors i tots els dispositius necessaris.
1 Cicle de vida d'un
sistema informàtic.
Per realitzar un bon manteniment és necessari conèixer el cicle de vida d'un
sistema informàtic. El cicle de vida d'un sistema informàtic és el conjunt de
fases per les quals travessa des que es crea fins que es destrueix.
Les fases
principals del cicle de vida d'un sistema informàtic són:
- Construcció o instal·lació: en aquesta fase es crea el sistema informàtic, on es crea la seva funcionalitat i s'instal·la.
- Explotació: És la fase en la qual el sistema informàtic es troba en funcionament. En aquesta fase s'haurien de tenir en compte aspectes com el manteniment del sistema, el seu ajust i ampliació.
- Destrucció: Es desinstal·la el sistema informàtic, incloent-hi el seu reciclat i emmagatzematge.
2 Nivells de manteniment
de sistemes informàtics
En el manteniment d'un sistema informàtic es duu a terme en
tres nivells: hardware, software i d'informació.
2.1 Nivell de
manteniment de Hardware
Es té en compte l'estat dels equips i perifèrics del sistema.
Manteniment hardware |
Les fallades en aquest nivell es donen en forma d'avaries que poden ser per
desgast dels materials o per accidents. El grau de l'avaria influeix
directament en el comportament del sistema, ja que en moltes ocasions pot
arribar a afectar una part important del mateix, arribant a
inutilitzar-ho de forma temporal o definitiva. En l'àmbit empresarial l'impacte
d'una avaria suposa com a poc, la pèrdua de temps de treball d'un empleat. Però
existeixen casos on hi ha pèrdua monetària i d'imatge.
Les tasques que es realitzen en aquest nivell de manteniment són:
- Neteja dels dispositius hardware.
- Control del funcionament en condicions d'estrès de l'equip (voltatge, temperatura, etc.)
- Reemplaçament o repacació de components que funcionen en mal estat
2.2 Nivell de manteniment de
Software
Totes les computadores necessiten programari per funcionar. El manteniment
associat a aquest nivell se centra en les aplicacions i dades allotjades en els
equips del sistema. La instal·lació de programari en milers d'equips repartits
per una oficina o diverses seus no és gens trivial i solen produir-se errors
com a pèrdua d'informació o comportaments erronis en aplicacions.
- La presència de software "pirata" o no autoritzat.
- Incompatibilitats de les aplicacions corporatives amb el maquinari o el sistema operatiu.
- Descontrol de les llicències de programari comercial.
- Aparició de virus informàtics que afecten el programari instal·lat.
Per evitar aquests problemes se solen dur a terme mesures com:
- Neteja d'arxius i programes en els equips
- Manteniment de la informació emmagatzemada
- Configuració adequada del sistema operatiu
- Revisió de la seguretat dels equips (virus, firewall, etc.)
2.3 Nivell de
manteniment de la documentació
La documentació de sistemes ens diu què fan els sistemes, com ho fan i para qui
ho fan. És essencial per proporcionar enteniment d'un sistema a qui ho vagi a
usar per mantenir-ho, per permetre auditoria del sistema i per ensenyar als
usuaris com interactuar amb el sistema i als operands com fer-ho funcionar.
La importància de la documentació bé podria ser comparada amb la importància de
l'existència d'una Pòlissa d'assegurança; mentre tot va bé no existeix la
precaució de confirmar si la nostra Pòlissa d'Assegurances està o no vigent.
Actualització |
La documentació adequada, completa i actualitzada, d'un sistema que es desitja implantar, mantenir i actualitzar en forma satisfactòria, és essencial; no obstant això, freqüentment és la part a la qual es dedica el menor temps i se li presta menys atenció.
Sempre s'ha de documentar un sistema com si estigués a punt d'anar-se
a Sibèria el següent mes, per mai tornar. Si la documentació del sistema fos
incompleta, podria fer que el sistema quedés en desús a causa de la ignorància
del seu funcionament.
Dins de la documentació d'un sistema d'informació, s'ha d'incloure un registre
cada vegada que es realitzi un manteniment o canvi en el sistema.
La tasca fonamental d'aquest nivell és la de crear i actualitzar la
documentació existent del sistema cada vegada que es realitzi una actuació
sobre el mateix.
3. Tipus de manteniment
Relacionats amb cadascun dels nivells de manteniment vists anteriorment
existeixen una sèrie de tasques corresponents a cada nivell. Aquestes tasques
es poden agrupar en diferents tipus de manteniment:
- Manteniment predictiu
- Manteniment preventiu
- Manteniment correctiu
3.1 Manteniment predictiu
Manteniment predictiu |
Per a això s'usen instruments de diagnòstic, aparells i proves no destructives,
que permeten comprovar l'estat dels components del sistema sense detenir-ho.
Les eines utilitzades se solen emprar de forma contínua i en moltes ocasions es monitoritzen des
d'un equip central. Un exemple serien els indicadors de temperatura dels equips
o l'estat d'utilització del disc dur.
El manteniment predictiu d'un sistema permet:
- Redueix els temps de parada.
- Permet seguir l'evolució d'un defecte en el temps.
- Optimitza la gestió del personal de manteniment.
- Verificació de l'estat de la maquinària, tant realitzada de forma periòdica com de forma accidental, permet confeccionar un arxiu històric del comportament mecànic.
- Conèixer amb exactitud el temps límit d'actuació que no impliqui el desenvolupament d'una fallada imprevista.
- Presa de decisions sobre la parada d'una línia de màquines en moments crítics.
- Confecció de formes internes de funcionament o compra de nous equips
- Permetre el coneixement de l'historial d'actuacions, per ser utilitzada pel manteniment correctiu.
- Facilita l'anàlisi de les avaries.
- Permet l'anàlisi estadística del sistema
3.2 Manteniment preventiu
Manteniment preventiu |
Aquest tipus de manteniment és el més utilitzat en la majoria de les empreses,
fins a tal punt que cadascuna d'elles sol tenir el seu propi Pla de Manteniment
Preventiu en el qual s'establir les mesures a dur a terme amb cadascun
dels components que formar el sistema. A més, ha de detallar què es va a
analitzar i cada quant temps ha de ser analitzat.
Existeixen dos tipus de tècniques aplicables en tasques de manteniment
preventiu:
Manteniment preventiu actiu: Aquest tipus de manteniment involucra la neteja
del sistema i els seus components la freqüència amb la qual s'ha d'implementar
aquest tipus de manteniment depèn de l'ambient de la computadora i de la
qualitat dels components. Si la PC aquesta en un ambient
extremadament brut s'ha de netejar en mitjana cada tres mesos.
Per a la majoria dels ambients nets d'oficina la neteja s'ha d'aplicar en
mitjana una o dues vegades a l'any.
Manteniment preventiu passiu: Aquest tipus de manteniment consisteix en la cura
del sistema en el seu ambient extern, inclou bàsicament les condicions físiques
d'operació del sistema i la prevenció elèctrica. El físic comprèn factors com
la temperatura ambienti, el stress tèrmic d'encès, la contaminació
per pols, fum de cigar i problemes per possibles cops o vibracions. L'elèctric concerneix factors
com a càrrega electrostàtiques, la sobre càrrega en la línia i en alguns
ambients la interferència per radiofreqüència.
3.3 Manteniment correctiu
El manteniment correctiu consisteix en la reparació o reemplaçament de components del sistema que es trobin en mal estat o presentin un mal funcionament. Aquest tipus de manteniment es duu a terme quan el predictiu ho aconselli i quan el preventiu ja no sigui possible.
Segons s'estableixi el manteniment del sistema, podem actuar de dues maneres
diferents:
- Correcció no planificada.és el manteniment correctiu d'emergència que ha de dur-se a terme amb la major celeritat per evitar que s'incrementin costos i impedir danys materials i/o humans. Si es presenta una avaria imprevista, es procedirà a reparar-la en el menor temps possible perquè el sistema, equip o instal·lació segueixi funcionant normalment sense generar perjudicis.
- Correcció planificada.el manteniment correctiu planificat preveu el que es farà abans que es produeixi la fallada, de manera que quan es deté l'equip per efectuar la reparació, ja es disposa dels recanvis, dels documents necessaris i del personal tècnic assignat amb anterioritat en una programació de tasques. Igual que l'anterior, corregeix la falla i actua davant un fet cert. Aquest tipus de manteniment difereix del no planificat que s'evita aquest grau de manca de l'anterior, perquè els treballs han estat programats amb antelació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario