lunes, 17 de marzo de 2014

2.1 Equips informàtics: posada en marxa, manteniment operatiu i revisió periòdica que evitin anomalies de funcionament.

CONNEXIÓ I ENGEGADA DE L´ORDINADOR

Una vegada vists els elements que formen part de l'ordinador, anem a veure els procediments de connexió posada en marxa del mateix. Suposant que tots els components funcionen correctament, haurem de connectar-los adequadament perquè funcionin de manera conjunta. En concret, si és un equip de sobretaula cal fer els passos descrits a continuació.

CONNEXIÓ DE LA FONT D´ALIMENTACIÓ

En primer lloc hem de connectar l'ordinador i la pantalla al corrent elèctric. L'equip informàtic té un connector de 3 clavilles que està en la part posterior de l'equip, i forma part de la font d'alimentació. La pantalla se sol connectar a la xarxa mitjançant un connector circular (DC IN) que es troba en la part posterior de la mateixa.

Font d´alimentació

La font d'alimentació és una caixa d'uns 15 cm de costat, que s'encarrega de convertir el corrent elèctric de 220 V alterna que tenim a les nostres cases, a un corrent continu de voltatge inferior per alimentar als diferents components de l'ordinador.



Normalment, la font d'alimentació té un interruptor que es pot veure en la part posterior de l'ordinador amb 2 posicions (0 i I) que hem de col·locar amb la posició I pressionada.



Tipus de connectors
CONNEXIÓ DE PERIFÈRICS

La connexió de perifèrics inclou els següents elements:

La connexió a la pantalla pot realitzar-se a través d'un connector VGA, DVI o HDMI.




DIFERENTS TIPUS DE CONNECTORS DE VIDEO

Tipus de connectors


La connexió del teclat i el ratolí pot fer-se a través del connector USB o de connectors específics per a ells (denominats PS/2 o *miniDIN).






Altres connectors

CONNECTORS DE TECLAT I RATOLÍ

També podem connectar altres accessoris com els altaveus, el micròfon o el connector de xarxa (RJ45) per tenir accés a Internet.




ENGEGADA DE L'EQUIP

Una vegada que hem dut a terme els passos anteriors hem de prémer el botó d'encès que està en la part davantera de l'ordinador i s'engegarà l'equip.
Si el conexionat s'ha realitzat correctament, apareixeran per pantalla una sèrie de missatges que emet la BIOS i indiquen que alguns elements interns de l'equip (processador, memòria RAM, discos durs i unitats de CD/DVD) s'han identificat correctament. A aquest procediment se li coneix com POST (Power On Self Test), i a més de comprovar els diferents components s'encarrega d'engegar-los.


Pantalla de POST
Una vegada que s'ha comprovat que els elements principals funcionen correctament, es transfereix el control al S.O. que tinguem instal·lat. Aquest procés es veurà amb més detall en altres mòduls formatius.
MANTENIMENT I REVISIÓ D´EQUIPS INFORMÀTICS

Manteniment
El manteniment d'un sistema informàtic té com a finalitat aconseguir que els equips siguin operatius el major temps possible i que, durant aquest temps, funcionin de la manera més eficaç i amb el màxim de seguretat per al personal que els utilitza. El manteniment d'un sistema informàtic implica tant el manteniment Softwarecom a Hardware.

Per dur a terme aquest manteniment a Espanya i en la majoria de països europeus existeixen una sèrie de tècniques específiques. Concretament a Espanya aquestes tècniques es recullen en una metodologia denominada MÈTRICA.


Un sistema informàtic utilitza ordinadors per emmagatzemar dades, processar-los i posar-los a la disposició de qui es consideri oportú.
Manteniment
Un sistema pot ser tan simple com: una persona té un ordinador i li introdueix dades tan elementals, com per exemple les vendes diàries d'una petita empresa, es produeix una entrada per cada venda i en ella es declara l'element venut, per exemple una barra de pa, la quantitat d'elements venuts, per exemple quatre i el preu de venda unitari, per exemple 0.15 euros. Cada entrada s'emmagatzema com un registre d'un fitxer en el disc. En finalitzar el dia es pot obtenir un informe de les vendes i les tendències. L'usuari pot utilitzar aquesta informació per a la gestió de magatzem o planificar campanyes publicitàries. 
Habitualment una empresa té més d'un ordinador, per exemple un per a la gestió de vendes i un altre per a la comptabilitat i processos associats. No obstant això la major part dels sistemes són més complexos.


Els sistemes d'informació tenen moltes coses en comú, la majoria d'ells estan formats per:
  • Persones són un component essencial en qualsevol sistema d'informació, produeixen i utilitzen la informació de les seves activitats diàries per decidir el que s'ha de fer. Les decisions poden ser rutinàries o complexes.
  • Procediments els sistemes d'informació han de suportar diverses classes d'activitats de l'usuari, per això han d'establir-se procediments que assegurin que les dades correctes arriben a les persones adequades en el seu moment just.
  • Equip, és a dir els ordinadors i tots els dispositius necessaris.


1 Cicle de vida d'un sistema informàtic.

Per realitzar un bon manteniment és necessari conèixer el cicle de vida d'un sistema informàtic. El cicle de vida d'un sistema informàtic és el conjunt de fases per les quals travessa des que es crea fins que es destrueix.
 Les fases principals del cicle de vida d'un sistema informàtic són:

  • Construcció o instal·lació: en aquesta fase es crea el sistema informàtic, on es crea la seva funcionalitat i s'instal·la.
  • Explotació: És la fase en la qual el sistema informàtic es troba en funcionament. En aquesta fase s'haurien de tenir en compte aspectes com el manteniment del sistema, el seu ajust i ampliació.

  • Destrucció: Es desinstal·la el sistema informàtic, incloent-hi el seu reciclat i emmagatzematge.  


2 Nivells de manteniment de sistemes informàtics



En el manteniment d'un sistema informàtic es duu a terme en tres nivells: hardware, software i d'informació.

2.1 Nivell de manteniment de Hardware

Es té en compte l'estat dels equips i perifèrics del sistema.

Manteniment hardware
Les fallades en aquest nivell es donen en forma d'avaries que poden ser per desgast dels materials o per accidents. El grau de l'avaria influeix directament en el comportament del sistema, ja que en moltes ocasions pot arribar a afectar una part important del mateix, arribant a inutilitzar-ho de forma temporal o definitiva. En l'àmbit empresarial l'impacte d'una avaria suposa com a poc, la pèrdua de temps de treball d'un empleat. Però existeixen casos on hi ha pèrdua monetària i d'imatge.

Les tasques que es realitzen en aquest nivell de manteniment són:
  • Neteja dels dispositius hardware.
  • Control del funcionament en condicions d'estrès de l'equip (voltatge, temperatura, etc.)
  • Reemplaçament o repacació de components que funcionen en mal estat



2.2 Nivell de manteniment de Software


Totes les computadores necessiten programari per funcionar. El manteniment associat a aquest nivell se centra en les aplicacions i dades allotjades en els equips del sistema. La instal·lació de programari en milers d'equips repartits per una oficina o diverses seus no és gens trivial i solen produir-se errors com a pèrdua d'informació o comportaments erronis en aplicacions.

Manteniment software
Les principals causes d'aquests errors es deuen a:
  • La presència de software "pirata" o no autoritzat.
  • Incompatibilitats de les aplicacions corporatives amb el maquinari o el sistema operatiu.
  • Descontrol de les llicències de programari comercial.
  • Aparició de virus informàtics que afecten el programari instal·lat.


Per evitar aquests problemes se solen dur a terme mesures com:

  • Neteja d'arxius i programes en els equips
  • Manteniment de la informació emmagatzemada
  • Configuració adequada del sistema operatiu
  • Revisió de la seguretat dels equips (virus, firewall, etc.)


2.3 Nivell de manteniment de la documentació

La documentació de sistemes ens diu què fan els sistemes, com ho fan i para qui ho fan. És essencial per proporcionar enteniment d'un sistema a qui ho vagi a usar per mantenir-ho, per permetre auditoria del sistema i per ensenyar als usuaris com interactuar amb el sistema i als operands com fer-ho funcionar.

La importància de la documentació bé podria ser comparada amb la importància de l'existència d'una Pòlissa d'assegurança; mentre tot va bé no existeix la precaució de confirmar si la nostra Pòlissa d'Assegurances està o no vigent.

Actualització

La documentació adequada, completa i actualitzada, d'un sistema que es desitja implantar, mantenir i actualitzar en forma satisfactòria, és essencial; no obstant això, freqüentment és la part a la qual es dedica el menor temps i se li presta menys atenció.

Sempre s'ha de documentar un sistema com si estigués a punt d'anar-se a Sibèria el següent mes, per mai tornar. Si la documentació del sistema fos incompleta, podria fer que el sistema quedés en desús a causa de la ignorància del seu funcionament.

Dins de la documentació d'un sistema d'informació, s'ha d'incloure un registre cada vegada que es realitzi un manteniment o canvi en el sistema.

La tasca fonamental d'aquest nivell és la de crear i actualitzar la documentació existent del sistema cada vegada que es realitzi una actuació sobre el mateix.



3. Tipus de manteniment


Relacionats amb cadascun dels nivells de manteniment vists anteriorment existeixen una sèrie de tasques corresponents a cada nivell. Aquestes tasques es poden agrupar en diferents tipus de manteniment:
  • Manteniment predictiu
  • Manteniment preventiu
  • Manteniment correctiu


3.1 Manteniment predictiu


Manteniment predictiu
El manteniment predictiu està basat fonamentalment a detectar una fallada abans que succeeixi, per donar temps a corregir-ho sense perjudicis al servei, ni detenció de la producció, etc. Aquests controls poden dur-se a terme de forma periòdica o contínua, en funció de l'equip, el sistema productiu, etc.

Per a això s'usen instruments de diagnòstic, aparells i proves no destructives, que permeten comprovar l'estat dels components del sistema sense detenir-ho.

Les eines utilitzades se solen emprar de forma contínua i en moltes ocasions es monitoritzen des d'un equip central. Un exemple serien els indicadors de temperatura dels equips o l'estat d'utilització del disc dur.

El manteniment predictiu d'un sistema permet:
  • Redueix els temps de parada.
  • Permet seguir l'evolució d'un defecte en el temps.
  • Optimitza la gestió del personal de manteniment.
  • Verificació de l'estat de la maquinària, tant realitzada de forma periòdica com de forma accidental, permet confeccionar un arxiu històric del comportament mecànic.
  • Conèixer amb exactitud el temps límit d'actuació que no impliqui el desenvolupament d'una fallada imprevista.
  • Presa de decisions sobre la parada d'una línia de màquines en moments crítics.
  • Confecció de formes internes de funcionament o compra de nous equips
  • Permetre el coneixement de l'historial d'actuacions, per ser utilitzada pel manteniment correctiu.
  • Facilita l'anàlisi de les avaries.
  • Permet l'anàlisi estadística del sistema


3.2 Manteniment preventiu

Manteniment preventiu
El manteniment preventiu consisteix a aplicar una sèrie de tècniques i procediments al sistema per minimitzar el risc de fallada i assegurar el seu correcte funcionament durant el major temps possible, allargant així la seva vida útil.

Aquest tipus de manteniment és el més utilitzat en la majoria de les empreses, fins a tal punt que cadascuna d'elles sol tenir el seu propi Pla de Manteniment Preventiu en el qual s'establir les mesures a dur a terme amb cadascun dels components que formar el sistema. A més, ha de detallar què es va a analitzar i cada quant temps ha de ser analitzat.

Existeixen dos tipus de tècniques aplicables en tasques de manteniment preventiu:

Manteniment preventiu actiu: Aquest tipus de manteniment involucra la neteja del sistema i els seus components la freqüència amb la qual s'ha d'implementar aquest tipus de manteniment depèn de l'ambient de la computadora i de la qualitat dels components. Si la PC aquesta en un ambient extremadament brut s'ha de netejar en mitjana cada tres mesos.

Per a la majoria dels ambients nets d'oficina la neteja s'ha d'aplicar en mitjana una o dues vegades a l'any.

Manteniment preventiu passiu: Aquest tipus de manteniment consisteix en la cura del sistema en el seu ambient extern, inclou bàsicament les condicions físiques d'operació del sistema i la prevenció elèctrica. El físic comprèn factors com la temperatura ambienti, el stress tèrmic d'encès, la contaminació per pols, fum de cigar i problemes per possibles cops o vibracions. L'elèctric concerneix factors com a càrrega electrostàtiques, la sobre càrrega en la línia i en alguns ambients la interferència per radiofreqüència.



3.3 Manteniment correctiu



El manteniment correctiu consisteix en la reparació o reemplaçament de components del sistema que es trobin en mal estat o presentin un mal funcionament. Aquest tipus de manteniment es duu a terme quan el predictiu ho aconselli i quan el preventiu ja no sigui possible.

Segons s'estableixi el manteniment del sistema, podem actuar de dues maneres diferents:
  1. Correcció no planificada.és el manteniment correctiu d'emergència que ha de dur-se a terme amb la major celeritat per evitar que s'incrementin costos i impedir danys materials i/o humans. Si es presenta una avaria imprevista, es procedirà a reparar-la en el menor temps possible perquè el sistema, equip o instal·lació segueixi funcionant normalment sense generar perjudicis.
  2. Correcció planificada.el manteniment correctiu planificat preveu el que es farà abans que es produeixi la fallada, de manera que quan es deté l'equip per efectuar la reparació, ja es disposa dels recanvis, dels documents necessaris i del personal tècnic assignat amb anterioritat en una programació de tasques. Igual que l'anterior, corregeix la falla i actua davant un fet cert. Aquest tipus de manteniment difereix del no planificat que s'evita aquest grau de manca de l'anterior, perquè els treballs han estat programats amb antelació.


No hay comentarios:

Publicar un comentario